Perunding Emas: Emas Alternatif Kepada Inflasi
close

2016-12-14

Emas Alternatif Kepada Inflasi

Emas Adalah Bentuk Simpanan PanjangEmas Adalah Bentuk Simpanan Panjang yang menjadi alternatif selain menyimpan aset dalam bentuk lain ketika inflasi meningkat setiap tahun.


Satu lagi material lain yang boleh jadikan aset adalah perak.Emas dan Perak memang dijadikan sebagai matawang seperti dinar dan dirham.Walaubagaimanapun,untuk mendapatkan emas,kita harus bijak mencari dimanakah penjual yang mampu menawarkan pilihan terbaik dari segi HARGA yang berpatutan.Tentang kelebihan itu nombor dua,kerana untuk menjadikan emas sebagai aset simpanan adalah faktor utama NILAI nya.

Apabila ingin menentukan apakah bentuk jenis aset,kita akan melihat harga dan nilai seterusnya barulah kita boleh memikirkan akan pulangan aset.

Pulangan aset ? YA! pulangan aset.Emas bersifat harga dan nilai.

Emas kalau kita simpan tidak membuat apa-apa pun,didalam kotak simpan emas rahsia,harganya tetap naik sekalipun ia cuma aset yang dibekukan dari dilaburkan,digunakan kecuali sifatnya kita tetapkan sebagai beku itu tidak boleh dibawa keluar kemana-mana kerana kita sudah tetapkan ianya sebagai aset yang beku hingga satu tempoh masa yang lain harganya tetap naik andai kata masa kita ingin gunakan emas itu bertepatan dengan waktu harga emas naik.

Contohnya,emas yang dibeli oleh datuk nenek kita,tahun sekitar 70an atau lebih lama lagi,tentulah sekarang emas itu mereka tidak gunakan lagi kerana ada yang sudah meninggal dunia,kemudian tersimpan didalam kotak simpanan harta pusaka.Emas tersebut tidak bergerak,walaubagaimanapun tetap dikenakan zakat,betul kan ? (andai memenuhi syarat zakat emas dengan mengikut uruf setempat)

Selepas ini,bolehlah kita fikirkan adakah kita sudah membayar zakat emas (kalau memenuhi syarat wajib bayar zakat emas dengan kaedah uruf,hisab,kadar dan lain-lain syarat wajib lagi).

Walaupun tidak digunakan,emas tetap dianggap sebagai harta,berbanding aset lain lagi lama disimpan,tidak ada nilai,walaupun beribu tahun disimpan,ia tetap harta dan dalam islam masih tetap wajib zakat.Tujuan zakat adalah mengeluarkan hak orang lain didalam harta tersebut dalam makna lain menyucikan harta dari milik orang lain.

Sekadar simpan,bila keluar zakat masih mendapat imbalan pahala ibadah.Itulah kelebihan paling mudah.

Inflasi matawang kertasFaktor kelebihan lain adalah,emas ini mudah alih.Contoh seperti dinar,syiling emas,barangan kemas gelang,rantai,cincin subang itu semua emas mudah alih.


Maksud mudah alih adalah mudah untuk diuruskan dan digunakan.Macam telefon pintar,mahu kemana ada dibawa.

Kalis Inflasi? maksud kalis ini merujuk kepada kebal inflasi.Ketika barangan lain terkena kesan inflasi,emas adalah kalis inflasi.

Untuk menyimpan aset,perkara penting perlu dipertimbangkan adalah kalis inflasi,agar kos menyimpan barangan atau aset tidak terkena inflasi terhadap aset tersebut.Yang kita mahu adalah NILAInya sahaja meningkat,bukan KOS.

Contoh berlaku inflasi dan emas kalis inflasi

Inflasi matawang kertas

 “ALI bin Abdullah menceritakan pada kami, Sufyan menceritakan pada kami, Syahib bin Gharqadah menceritakan pada kami, ia berkata: saya mendengar penduduk bercerita tentang  Urwah, bahwa Nabi Muhammad SAW memberikan uang 1 Dinar kepadanya agar dibelikan seekor kambing untuk beliau (H.R Bukhari).”

Kalau dilihat zaman itu,sudah beri tahun berlalu,untuk membeli seekor kambing,memelukan 1 dinar.

Sekarang,1 dinar pun sudah memandai membeli seekor kambing.

Tapi mengapa harga emas MENINGKAT ? harga emas bukan meningkat,harga emas sebenarnya tidak meningkat satu pun.1 dinar tetap dikira sebagai 1 dinar.

Apa yang berlaku sebenarnya ? yang berlaku sebenarnya adalah dunia hari ini menggunakan matawang daripada wang kertas.Harga matawang kertas itu yang semakin turun,menjadikan dinar semakin mahal.

Itulah makna inflasi dan kalis inflasi.Jika anda berminat untuk mendapatkan dan memulakan simpanan aset emas fizikal,hubungi saya.

My Perunding Emas




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myemassale.blogspot.my/

Designed By My-Perunding Emas
© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myperundingemas.blogspot.com/