Perunding Emas: Variasi Dinar Powergold
close

2016-07-25

Variasi Dinar Powergold

Variasi Dinar Powergold

Variasi Dinar

Variasi Dinar

Untuk kali ini saya nak perkenalkan dinar-dinar dari powergold.Secara rasminya,powergold memiliki variasi dinarnya dalam 3 jenis.Antaranya;

Berat Mengikut Dinar Powergold

1/4 Dinar memiliki berat 1.0625gram
1 Dinar memiliki berat 4.25gram
2 Dinar pula memiliki berat 8.5gram

Ketulenan Dinar Powergold

Setiap dinar powergold adalah 999.9 atau 24 k.Dan suka saya jelaskan bahawa Dinar berbeza dengan Syiling Emas.Bezanya adalah berat dinar ini adalah mengikut piawaian standart dinar yang telah ditetapkan oleh Khalifah Umar al-Khattab ra pada zaman pemerintahan beliau dahulu.Dah lama berlalu,tapi standart ukuran dan berat masih diguna dan diterima pakai hingga ke hari ini.

Disini saya tuliskan sebar ringkas apa itu piawai Khalifah Umar al-Khattab didalam standart dinar. 

"Piawaian menurut berat tersebut dikenali sebagai Piawaian Khalifah Umar Al-Khattab. Piawaian ini menetapkan hubungan dinar-dirham sebagai berat 7 dinar bersamaan dengan berat 10 dirham".

Jadi kita tahulah asal usul dalam penetapan dinar ini.Bila telah ada penetapan berikut,kita akan dapat lihat perbezaan antara dinar dan syiling adalah dari segi ukuran ataupun berat.Berbanding syiling emas,ianya tidak mengikut berat.Asas berat 7 dinar adalah bersesuai dengan berat 10 dirham.Jadi kalau dikecil-kecilkan sekalipun,berat itu mesti ikut pada asas yang ditetapkan,supaya tidak berlaku ketidak seimbangan dalam urusan perniagaan dan jualbeli.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myemassale.blogspot.my/

Designed By My-Perunding Emas
© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myperundingemas.blogspot.com/