Perunding Emas: Skill Dan Teknik Untuk Bermain Emas
close

2016-07-31

Skill Dan Teknik Untuk Bermain Emas

Skill Dan Teknik Untuk Bermain Emas

Saya ambil tips yang berupa 'SkilL' ini dari orang yang telah lama berkecimpung dalam dunia emas.

Skill Dan Teknik Untuk Bermain Emas


Ramai yang bertanya dan ingin mengetahui skill org lain dlm bermain emas. Dari pengalaman saya, saya kongsikan apa yang saya tahu dan dah alami. Tidak bersetuju atau ingin berkongsi cara masing-masing amatlah dialu-alukan.

Arrahnu

Penjual emas biasanya menggunakan perkataan Ar-Rahnu ni untuk modal menambah stok. Sejauh manakah arrahnu mampu memberi pulangan kepada anda? Dari pengamatan saya, arrahnu ni menghakis keuntungan kerana upah yang tinggi dan silap bermain boleh tersilap langkah.Kalau meminjam dari arrahnu 70% bermakna hanya 30% kuantiti emas milik anda. Anda tetap tidak untung kalau kenaikan harga emas dunia sekadar lepas utk bayar upah. Melainkan nilai premium [1] item anda naik lbh tggi berbanding harga emas tersebut. Gunakanlah arrahnu dgn bijak.

Barang kemas (selepas ni disebut bk)

Bk [2] (juga terkenal dengan nama Emas Perhiasan) juga ada peminat yg tersendiri dalam dunia emas. Namun kadar upah untuk bk juga agak tigggi. Sebab tu yang bermain arrahnu lebih memilih barang used atau scrap untuk dibeli kerana harga yang lebih murah berbanding barang baru. Bk juga mudah dipajak di mana-mana arrahnu. Skill bermain bk ni memerlukan cash yg besar untuk membuat keuntungan. Beli banyak untuk dapat harga murah dan jual ikut harga pasaran.

Goldbar low premium.


Gb jenis ini biasanya dikeluarkan dalam bentuk castbar dalam berat 20g ke atas. Biasanya dibeli untuk convert[3] bk atau simpanan jangkamasa panjang. Sesuai untuk simpanan masa depan.

Goldbar minted.

Gb yang xtiv dijual beli di group emas. Dibuat dengan lebih menarik dengan design tertentu. Kebanyakan dikeluarkan dengan mutu 999.9. Boleh didapati serendah 0.5g hingga 1kg. Kadar premium bergantung kepada kos yang terlibat. Sesuai dibeli jika baru bermula.

Premium.


Apa itu premium? Premium adalah nilai tambah kepada emas tersebut selepas dikira kos-kos berkaitan. Makin ringan gb anda makin tinggi premium yang perlu dibayar. Kos dikira bermula dari proses pembuatan sehinggalah sampai kepada penjual.Dan pembelilah yang akan menanggung kos-kos tersebut. Premium inilah yang perlu diambil perhatian yg lebih sebenarnya berbanding harga emas itu sendiri. Sebab tu jika anda membeli gb di kedai-kedai, harganya jauh lebih mahal disebabkan kos pekerja dan sewa kedai yang tiggi.

Pentingnya mengetahui nilai premium yg telah anda bayar.
Saya bagi contoh harga premium dalam matematik mudah.

Nilai emas dunia RM70 1g.
Harga gb 1g dijual pada harga RM100.
Jadi kos premium yang anda bayar adalah RM30 iaitu 42.85%.
Sekiranya harga emas dunia naik kepada RM90 1g. Anda jual RM110 dan anda rasa anda dah untung RM10 tiap gram. Sebenarnya anda silap. RM90 perlu ditambah RM30 sekiranya premium dikira atas nilai ringgit atau 42.85% bersamaan RM128.55 sekiranya premium dikira dari peratusan nilai harga emas. Harga jual perlulah RM120 (jika premium rm30) atau RM128.55 (jika premium 42.85%) tiap 1g. Jika dilihat dalam ringgit anda untung. Jika dilihat harga emas anda sekadar balik modal.

Kenapa sy lebih tekankan nilai premium berbanding nilai emas? Sebab kos premium ni anda telah tanggung ketika membeli. Dan sekiranya anda menjual pada harga premium yang lebih rendah berbanding harga beli bermakna anda telah menanggung kos upah untuk orang lain. Dan anda perlu menambah duit sendiri jika ingin restok dari sumber yang sama.

Ok. Setelah lebih 4 tahun berjual beli dalam dunia emas secara aktif. Saya memilih untuk bermain dengan premium. Dalam skill berjualbeli, kenaikan premium amat perlu dititikberatkan jika anda ingin menambah gram setiap bulan.

So kenalpasti item yg anda ingin beli. Carilah item yang akan menambah nilai dari segi premium. Kos yang anda perlu keluarkan tidak semestinya tiggi. Anda hanya perlu membeli pada harga semasa dan jual balik ketika harga premium telah naik.

Premium yang perlu anda lihat

1- kuantiti atau mintage sesuatu item. Limited atau tidak. Akan stop production atau tidak.
2- no siri. Apa pun orang cakap. No siri tetap mampu mempengaruhi harga premium.
3- tahun keluaran. Tahun keluaran yang di stamp atas goldbar/coin/circle/atau dicetak pada certificate amat mempengaruhi premium. Samada gold atau silver seperti lunar/raya/kook/roo dan lain-lain. Peliharalah haiwan tersebut baik-baik [4].
4- brand
Jenama juga mempunyai pengaruh yang tinggi dalam premium. Kenal pasti brand-brand ini.
Untuk berjualbeli saya biasanya memandang kepada yang jenis bayak permintaan. Yang bayak permintaan ni lebih mudah dijual dan direstok balik.
Namun, teori selalunya tidak sama dengan praktikal. Apapun skill anda yang penting adalah hasil. Cubalah semua skill jika anda mahu dan pilihlah yang paling memberi nilai tambah kepada anda.

Ada item yang akan jatuh nilai premium setelah banyak kali bertukar tangan. Ada yang kekal dan ada yang naik.

Dan lagi satu, saya berjualbeli item yang akan naik dari segi premium. Dan simpan untuk koleksi sendiri untuk item yang premium kekal atau akan jatuh. Koleksi ni biasanya cukuplah saya beli satu untuk simpanan sendiri. Berkaitan harga mahal murah? Ini adalah pilihan. Kenapa anda nak pertikaikan si A jual mahal sedangkan si B jual murah? Belilah dari si B dan abaikan si A. Mudah bukan? Sesungguhnya diam itu lebih baik dari berkata-kata. Haha. Kenapa anda pertikaikan PAMP 1g liberty mahal sedangkan anda boleh beli 1g kazanah bangsa dengan harga murah?
Dan apabila anda mula bermain emas. Catatlah semua detail yang berkaitan. Ini untuk memudahkan rujukan anda di masa depan. Antara pilihan yang saya pilih untuk direkodkan dalam data adalah harga mks/gap semasa beli, harga beli, tarikh beli, brand, weight, kos pos, % premium, jumlah premium dalam ringgit, harga jual, % untung rugi. Mudah je sekarang ssbab dengan smartfon macam-macam apps yang boleh digunakan. Ini juga berguna setelah anda mempunyai lebih 85g untuk berzakat[5] nanti. Saya pun baru memandang serius data ni dan rasakan ianya penting. Sebelum ni saya beli memang tidak rekod di mana-mana.

Jadi kesimpulan yang saya nak sampaikan kat sini, belilah yang low premium tapi berpotensi untuk naik. Beli barang yang boleh dijual mahal dan direstok pada harga murah dengan mudah. Pelaburan[6] hari ini utk dituai pada masa akan datang.

Dalam dunia emas ni anggaplah kita satu keluarga besar yang saling memerlukan[7]. Kita beli mahal dan penjual dapat untung anggaplah tu rezeki dia. Mungkin tu sajalah mata pencarian dia untuk menyara keluarga. Mungkin dia perlukan duit untuk perubatan. Mungkin duit tersebut digunakan untuk membantu orang lain yang memerlukan. Mungkin duit tersebut digunakan untuk membayar hutang. Bersangka baik dan berlapang dadalah dalam hal ni. Kerana satu masa nanti kita akan berada di tempat mereka. Beli mahal pun dari kawan-kawan. Persamaan kita adalah menyimpan emas. Jadi tak perlu isukan perbezaan dan minat orang lain.
Pisang sesikat masak sebelanga, sama-sama muafakat dan bekerjasama.

#sehatisejiwa

Catatan Kaki-
[1]Tulisan diatas ada menyebutkan tentang premium(low minted,high),cuma saya tidak pasti mengenai premium emas yang bagaimana.Mungkin dari segi kualiti emas contohnya 999,917,916 dan seterusnya,atau maksud yang lain,inn shaAllah saya akan cuba terangkan di artikel yang berasingan.
[2]Bk,disebutkan sebagai istilah singkat,namanya adalah barangan kemas,atau juga dikenali dengan emas penghiasan.Pada artikel diatas disebut sebagai Bk.
[3]Convert adalah membawa maksud mengubah atau tukar.Goldbar dileburkan menjadi emas penghiasan.
[4]Apa yang disebutkan tidak saya ketahui,hanya dapat nyatakan haiwan itu merujuk kepada simbol disetiap item yang dinyatakan.Contohnya disetiap goldbar,ada terukir simbol bunga raya dan sebagainya ada berbentuk haiwan.
[5]Adalah syarat untuk zakat emas dikeluarkan.Rujuk info dilampirkan.
[6]Penulis anda menyebutkan pelaburan,walaubagaimanapun saya tidak mengersyorkan anda apa jua skim pelaburan diluar sana,melainkan mengersyorkan menyimpan emas sebagai aset dan bukan menjadikan emas sebagai pelaburan.Jika anda menjadikan emas sebagai pelaburan,apa yang anda mahu simpan sebagai aset?
[7]Penulis mempunyai nilai kesedaran yang tinggi yang memiliki sikap ingin membantu dalam urusan jualbeli.Saya amat menghormati orang seperti ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myemassale.blogspot.my/

Designed By My-Perunding Emas
© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myperundingemas.blogspot.com/