Perunding Emas: KRISIS EKONOMI DUNIA
close

2016-07-30

KRISIS EKONOMI DUNIA

KRISIS EKONOMI DUNIA

KRISIS EKONOMI DUNIA

NEGARA TANPA RIZAB EMAS LEBIH MUDAH RUNTUH

Selain daripada Individu, Emas juga di gunakan oleh kebanyakan Negara untuk memantapkan Nilai Mata Wang Negara masing-masing dimana Nilai mata Wang "Di Ikat" dengan Jumlah Nilai Emas yang di miliki oleh sesebuah Negara.

Emas juga di jadikan sebagai Logam terpenting untuk Menyimpan Kekayaan Negara kerana Emas memiliki Nilai Pasaran yang sangat Mantap dan tidak mudah Jatuh Nilai nya di dalam Turun Naik Ekonomi Dunia.

Ini telah mendorong banyak Negara untuk Membeli dan Menyimpan Emas sebagai Langkah Keselamatan jika berlaku Kegawatan Ekonomi yang melanda Dunia.


KRISIS EKONOMI DUNIA


Apabila Dunia mengalami Krisis Ekonomi yang Gawat, dimana ramai Pemimpin Dunia sudah tidak dapat untuk mengatasi dan memulihkan Ekonomi Negara masing-masing, maka Emas di jadikan sebagai ALAT untuk membantu  sesebuah Kerajaan itu untuk mendapatkan Aliran Tunai dengan Mudah.

Di sepanjang 100 Tahun yang lalu, banyak Negara di Dunia ini mengalami Krisis Ekonomi di dalam Negara masing-masing dan tanpa memiliki Logam Emas sebagai SIMPANAN KHAS, Negara-Negara yang Tenat Ekonomi akan RUNTUH sama sekali.

Seperti yang berlaku ke atas Negara Greece baru-baru ini dimana Beban Hutang dan Ekonomi Negara tersebut tidak dapat di selamatkan oleh Kerajaan yang memerintah di sebabkan Ketiadaan Simpanan Emas yang mencukupi.
Sbelum ini Negara Greece terpaksa mendapatkan Bantuan Kewangan Khas daripada IMF - International Monetary Funds dimana Hutang Negara Greece di anggarkan sekitar USD475Billions.
Dan Jumlah Hutang tersebut telah melangkau Rekod Hutang negara Russia pada Tahun 1998 yang di anggarkan sebanyak USD131Billions.


MENGAPA NILAI EMAS KINI MULA MENINGKAT


Nilai Emas telah mula meningkat dengan pesat di dalam Pasaran Antarabangsa di sebabkan oleh Aktiviti "Melepaskan Simpanan Emas" untuk Menjana Tunai yang di lakukan oleh banyak Negara yang bermasaalah.

Dimana Nilai Pasaran Emas yang di Niaga kan pada 10-8-2011 telah mencapai Nilai USD$56.7717 Se Gram atau MYR171.8822 Se Gram.

Aktiviti melepaskan Simpanan Emas ini adalah salah satu daripada Strategi Pasaran Bank Dunia untuk "Mengurangkan" Beban Pinjaman Wang kepada Negara-Negara yang bermasalah.Strategi ini di gunakan sebagai Langkah terbaik serta adalah lebih baik "Membeli" Emas mereka dengan Nilai yang lebih tinggi daripada "Memberi Pinjaman" tanpa JAMINAN BAYARAN BALIK yang KUKUH.

Risiko Terdedah Kepada Kegagalan Ekonomi


Artikel diatas saya ambil dari satu laman lain lalu saya bawakan disini untuk kita baca.Secara jelasnya,selepas meneliti situasi yang dihadapi oleh beberapa negara di zon eropah,khasnya seperti Greece,dan terkini seperti itali dan sepanyol,adalah sesebuah negara amat mudah terdedah dengan risiko-risiko hilang keupayaan ekonominya sendiri apabila kurangnya emas dalam simpanan aset.

Boleh jadi juga begitu,mengikut pendapat peribadi saya,amat terdedah kepada risiko kegagalan ekonomi disesebuah negara,andai kata tidak memiliki simpanan emas sebagai aset yang mencukupi seiring dengan beban hutang.

Jadi,adalah amat bijak untuk kita mengambil pendekatan berbelanja secara yang betul sebagai mana didalam Al-Quran iatu tidak terlalu boros,dan tidak terlalu bakhil.Terlalu boros hingga kita lupa kepada kita sebenarnya tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan yang begitu tinggi hingga mengabaikan displin menyimpan aset.

Bagi saya,mungkin mereka lupa untuk mengingati bahawa,aset emas mereka dalam keadaan membimbangkan,atau mereka tidak lupa dan sengaja mencari masalah dengan terlalu ghairah untuk mengejar matlamat hidup.Mereka lupa akan masa senang sebelum masa susah.

Sumber dipetil dari-http://hijrahgold2u.blogspot.my


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myemassale.blogspot.my/

Designed By My-Perunding Emas
© 2014 MyEmasSale | Perunding Emas. All Rights Reserved.

Website tuned by http://myperundingemas.blogspot.com/